DZIEJE ŁOWICKICH BERNARDYNEK – spis treści
Architektura i ważniejsze zabytki |
Kościół
i klasztor sióstr bernardynek w Łowiczu pod wezwaniem Najświętszej Maryi
Panny i św. Elżbiety wzniesiono w latach 1647 – 1650 z fundacji kasztelanostwa Marcina i Eufrozyny Sadowskich.
Budowniczym był architekt włoski Tomasz Poncino.
Architektura zarówno kościoła jak i klasztoru utrzymana jest w stylu
barokowym. Fronton kościoła bernardynek w
Łowiczu Jednonawowy
kościół zbudowano we wschodnim skrzydle zespołu klasztornego. Prezbiterium
ustawione jest na południe, od strony wschodniej ma niską zakrystię, do
której przylega od południa nowsza przybudówka (1930 r.) Nawa trzyprzęsłowa
ma ściany dzielone pilastrami dźwigającymi belkowanie. W nawie od północy
znajduje się trójarkadowy chór na słupach. Od tejże
północnej strony, wejściowej, jest szczyt kościoła z frontonem; na jego
narożach ustawiono kamienne posągi św. Franciszka i św. Klary, pochodzące z
czasu budowy kościoła. Dachy nad nawą i prezbiterium są dwuspadowe, od roku
1980 pokryte blachą miedzianą. Ołtarz
główny drewniany, polichromowany, posiada dekorację barokową i późno-barokową
z drugiej połowy XVII wieku, fragmenty z pierwszej połowy wieku XVIII. Obraz
w ołtarzu głównym, przedstawiający rodziców NMP św. Joachima i św. Annę oraz
Niepokalane Poczęcie, ma cechy baroku i jest kopią zniszczonego przez czas
obrazu, który pierwotnie w tym miejscu się znajdował, a w czasie potopu
szwedzkiego wsławił się cudowną opieką nad siostrami. Kopię wykonał Ludwik
Jabłoński w roku 1855. W niszach między kolumnami ołtarza widzimy rzeźby św.
Franciszka i św. Antoniego. Retabulum wieńczy przerwany naczółek z rzeźbami
leżących aniołów; na jego krańcach - rzeźby św. Ludwika bpa i św.
Bonawentury. W nasadzie ołtarza, w owalnej ramie, nowszy obraz św. Klary
(koniec XIX w.). Na kolumnach dźwigających odcinki belkowań
– ponownie rzeźby św. Franciszka i św. Antoniego, a pomiędzy nimi w
zwieńczeniu rzeźba Matki Bożej Niepokalanej w promienistej glorii. Ołtarze
boczne przy tęczy mają wystrój barokowy z drugiej połowy XVII wieku. W
retabulum ołtarza od zachodu widzimy XVII-wieczny krucyfiks (barok) a na
zasuwie obraz św. Antoniego z Dzieciątkiem pędzla Ludwika Jabłońskiego (1855
r.) o cechach późnego baroku. W nasadzie obraz nowszy (koniec XIX w.) św.
Elżbiety Węgierskiej. W retabulum ołtarza po przeciwnej stronie obraz
„Stygmatyzacja św. Franciszka” Ludwika Jabłońskiego (1855 r.) o cechach
baroku. Na zasuwie nowy obraz: św. Józef z Dzieciątkiem, wykonany w latach trzydziestych
XX wieku przez łowickiego malarza Aleksandra Krawczyka. Obraz ten otrzymała w
posagu najstarsza córka malarza, Zofia, wstępując do klasztoru bernardynek.
Aleksander Krawczyk wykonał dla klasztoru jeszcze drugi obraz „Porcjunkula”, umieszczany w tymże ołtarzu w sierpniu na
święto Matki Boskiej Anielskiej. (Autorstwa A. Krawczyka jest także obraz św.
Wiktorii w katedrze łowickiej; jest on portretem tejże córki Zofii, która
żyła w klasztorze pod imieniem s. Marii.) W zwieńczeniu obraz św. Ekspedyta. Ołtarze
boczne w środku nawy wzniesione zostały w pierwszej połowie XVIII wieku w
stylu regencji. Według podania zostały one tu przeniesione z kościoła
bernardynów po kasacie ich klasztoru w roku 1806. Obrazy w nich umieszczone,
Przemienienia Pańskiego i M.B. Częstochowskiej, są nowsze (koniec XIX w.). W
zwieńczeniu ołtarzy w promienistej glorii umieszczone są owalne obrazy: XVIII
– wieczny św. Rocha (ołtarz M.B. Częstochowskiej) i Komunia św. Onufrego
(ołtarz Przemienienia Pańskiego). Wczesnobarokowa
ambona powstała około połowy XVII wieku. Czasza ambony wieloboczna z
półkoliście zamkniętymi wnękami, na tle których stojące postacie czterech
Ewangelistów z atrybutami u stóp. Na zaplecku
silnie przemalowany w latach późniejszych obraz św. Jana Chrzciciela malowany
na drzewie. Baldachim ambony wieloboczny, z rzeźbioną Gołębicą na tle
promieni u spodu i z rzeźbą Chrystusa Salvatora na
wierzchołku. Na belce
tęczowej: Pasja. Rzeźba Chrystusa ukrzyżowanego XVIII-wieczna (późny barok),
pozostałe rzeźby – Matka Boska, św. Jan, aniołowie – wcześniejsze, z okresu
budowy kościoła (druga połowa XVII w., barok). Na
jednym z filarów podtrzymujących chór: późno-barokowy krucyfiks z początku
XVIII wieku. Na tle balustrady chóru pod szafą organową rzeźby z drugiej
połowy XVIII wieku o cechach późnego baroku. W centrum postać św. Michała
Archanioła – prawa ręka uniesiona z mieczem, w lewej tarcza, u stóp smok. Po
jednej stronie św. Jan Nepomucen, po drugiej św. Helena. W chórze
zakonnym pośrodku, przy szafie organowej, barokowy ołtarz z 1663 roku z
obrazem Matki Boskiej z Dzieciątkiem, wykonanym około połowy XVII w. w stylu
wczesnobarokowym. Ołtarz ten w ubiegłych wiekach znajdował się w kościele i
związana z nim była altaria (prebenda). Na krańcach
ołtarza wolnostojące rzeźby św. Franciszka i św. Klary – drewniane,
polichromowane, wysokości W
wieczerniku, kaplicy klasztornej przylegającej do prezbiterium, barokowy
ołtarz z końca XVII w. z obrazem Matki Bożej Nieustającej Pomocy sprowadzonym
z Rzymu w roku 1902. W
grobach pod kościołem pochowane są ciała fundatorów Marcina i Eufrozyny
Sadowskich oraz zakonnic zmarłych przed kasatą klasztoru tj. przed rokiem
1898. Na
zewnątrz kościoła, na cmentarzu, na wysokiej murowanej podstawie stoi statua
Najświętszej Maryi Panny wzniesiona w roku 1842 przez Ludwika i Wiktorię Pomykalskich. Dzwonnica
o dwóch wieżyczkach pochodzi z roku 1861 – dzwony zabrane przez Niemców w
czasie pierwszej wojny światowej. W ciągu
wieków kościół był wielokrotnie remontowany i odnawiany. Najpoważniejszą
operacją była wymiana sklepienia nawy z cegieł na sklepienie z żelbetonu.
Odbyło się to w dwóch etapach. Sklepienie nawy pękło wzdłuż kościoła już w
XVIII wieku. Ściany kościoła, podobnie jak i klasztoru, budowane z rudy,
cegły i kamienia, nie były w stanie utrzymać ciężaru sklepienia murowanego z
cegieł. W 1812 roku rozpadnięcie było już na tyle duże i niebezpieczne, że
sklepienie rozebrano i zastąpiono drewnianym płaskim sufitem, który
otynkowano. Po przeszło stu latach, w roku 1930, po naradzie z architektem
powiatowym inż. Stanisławem Porczyńskim i budowniczym Fliglem,
usunięto drewniany sufit i przywrócono pierwotne sklepienie wykonując je z
lżejszego materiału – żelbetonu. Natomiast w prezbiterium pozostało
oryginalne sklepienie z cegieł. W tym samym 1930 roku poszerzono chór zakonny
o jeden metr, poszerzając wspierające go filary. Remonty
i zmiany dokonane w ciągu ostatniego półwiecza: 1957
r. Zostaje wybudowane tzw. westibulum, pełniące rolę kruchty, częściowo z drzewa
jesionowego, częściowo oszklone. Wykonał je mistrz stolarski z Łowicza Wojda. 1963
r. Bracia z Niepokalanowa wykonują
ogniotrwałe, pozłacane tabernakulum do wielkiego ołtarza. 1964
r. Organmistrz z Włocławka
Truszczyński przeprowadza generalny remont organów, wymieniając niektóre
piszczałki i instalując elektryczny silnik. 1966
r. W chórze zakonnym zostają
umieszczone nowe stalle jesionowe (33 miejsca) projektowane przez artystę
Zdzisława Pągowskiego, a wykonane przez mistrza stolarskiego Wojdę. 1969
r. W prezbiterium ustawiony jest
nowoczesny, drewniany ołtarz, zwany soborowym (wykonany w Łodzi), przy którym
kapłan odprawia Mszę św. twarzą do wiernych. 1975
r. Generalny remont wewnątrz kościoła.
Do zaprawy murarskiej wykorzystane jest odkryte przypadkowo przy pracach
hydraulicznych obok kościoła, na głębokości 1976/1977
r. Odnowienie pięciu ołtarzy. Malowanie i złocenie poszczególnych figur i
części ołtarza wykonuje artysta-złotnik Krysiński z Piastowa. 1980
r. Pokrycie kościoła i klasztoru
blachą miedzianą. Prace ciesielskie i murarskie na dachu wykonał Władysław
Sujkowski, prace blacharskie Tadeusz Skiełczyński,
nadzór nad remontem – inż. Hejmlich ze Skierniewic. 1999
r. Kościół otrzymuje nowe otynkowanie
na zewnątrz wykonane przez ekipę Mirosława Piotrowskiego pod nadzorem inż.
Mariana Sokoła. 2000
r. Odmalowanie wnętrza kościoła przez
ekipę malarską Stefana Anyża z Krakowa. Zabudowania
klasztorne są dwukondygnacyjne, złożone z trzech skrzydeł otaczających
kwadratowy wirydarz; czwarty bok wirydarza zamykają krużganki kościelne.
Większe pomieszczenia w dolnej kondygnacji, takie jak sala rekolekcyjna czy
refektarz mają sklepienia podparte wewnątrz słupem. Fundacja przewidziana
była na 24 zakonnice. Ponieważ w ostatnich dziesięcioleciach liczba sióstr
oscyluje wokół czterdziestu, w roku 1987 na przedłużeniu zachodniego skrzydła
klasztoru, w kierunku południowym, dobudowano nowe skrzydło. Projektował je
inż. Marian Sokół, a prace budowlane wykonał Władysław Sujkowski z ekipą. Ważniejsze
zabytki znajdujące się w klasztorze: Rzeźby: Wczesnogotycki,
drewniany, polichromowany krucyfiks, powstały około 1280 r. o wysokości Renesansowa,
drewniana, polichromowana rzeźba Chrystusa frasobliwego, powstała około
połowy XVI w. o wysokości Krucyfiks
ołtarzowy, kość słoniowa, wczesny barok ok. połowy XVII w., Krucyfiks
ołtarzowy drewniany, polichromowany, wczesny barok ok. połowy XVII w., Barokowy,
drewniany, polichromowany krucyfiks, powstały w drugiej połowie XVII w. o
wysokości Matka
Boża Łaskawa – rokokowa rzeźba z drugiej połowy XVIII w. ( Pieta -
ludowa rzeźba z przełomu XVIII i XIX w. ( Obrazy
olejne na płótnie: Porcjunkula, wczesny barok,
przed 1650 r. (156 x Ukrzyżowanie,
barok, druga połowa XVII w. (126 x św.
Antoni z Dzieciątkiem, II połowa XVII w. (115 x św.
Piotr z Alkantary, późny barok, pierwsza połowa
XVIII w. (200 x św.
Klara, późny barok, ok. połowy XVIII w. (178 x św.
Antoni Padewski, XVIII wiek ? (185 x św.
Józef z Dzieciątkiem, XVIII wiek? (113 x św.
Elżbieta, XVIII wiek? (115 x św.
Tekla, XVIII wiek? (73 x Szaty
liturgiczne: ornat
barokowy z 1695 r., brokat haftowany; dalmatyki
barokowe z XVIII w., atłas broszowany, wykończenie
srebrną koronką rokokową; Relikwiarze: pacyfikały
z relikwiami – barok, druga połowa XVII w., mosiądz lany; relikwiarze
– regencja, pierwsza połowa XVIII w., mosiądz posrebrzany; relikwiarz
rokokowy, druga połowa XVIII w., blacha srebrna pozłacana. Starodruki: Roczne
Dzieje Kościelne – X. Piotr Skarga, druk ok.1600 r. Żywoty
Świętych – X. Piotr Skarga, druk początek XVII w. Wizerunek
świętej doskonałości – Marcin Ignacy Frankowic,
Kraków, druk. Franciszka Cezarego, 1718 r. Kroniki
Trzech Zakonów – O. Bernard Sannig, Warszawa, druk.
OO. Scholarum Piarum 1722
r. Reguła
Wielebnych Panien – Kraków, druk. Michała Dyaszewskiego,
1740 r. Regulamin
Zakonny – Supraśl, druk. OO. Bazylianów 1740 r. Inne
starodruki XVIII- i XIX-wieczne. |
|
|