DZIEJE ŁOWICKICH BERNARDYNEK – spis treści
Geneza Zakonu Bernardynek |
Zakon
Sióstr Bernardynek jest najstarszym polskim zakonem żeńskim. Należy do
wielkiej rodziny zakonów o duchowości franciszkańskiej. Początkami sięga roku
1453, w tym bowiem roku przybył do Polski św. Jan Kapistran i swymi kazaniami
rozniecał na nowo franciszkowe idee; a czynił to tak porywająco, że
wiele młodzieńców i dziewcząt prosiło o przyjęcie do zakonu. Dla mężczyzn
założył prowincję Braci Mniejszych Obserwantów tj. mających wierniej
przestrzegać regułę św. Franciszka, zwłaszcza ubóstwo. W Krakowie
powstał ich pierwszy klasztor i kościół pod wezwaniem św. Bernardyna ze
Sieny, stąd utworzyła się popularna nazwa Bernardyni. Kobiety pragnące
również prowadzić życie zakonne w duchu św. Franciszka z Asyżu otrzymały
za podstawę swego życia Regułę III Zakonu św. Franciszka, założonego dla
ludzi żyjących w świecie. Będąc jednak wolnego stanu, członkinie III Zakonu
organizowały się we wspólnoty zakonne i był to już początek bernardynek. Formowanie
się zakonu bernardynek trwające bardzo długo, bo przeszło dwa wieki aż do
jego ostatecznego kształtu, było wyjątkowo ciekawym procesem z punktu
widzenia socjologicznego. Zakon nie ma konkretnego założyciela ani założycielki,
nie ma konkretnej daty powstania, ewoluował bowiem długo, można podać tylko
kiedy ten proces się zaczął. Ponadto klasztory pierwszych bernardynek
powstawały w wielu miastach równocześnie zupełnie niezależnie od siebie,
były autonomiczne, a jednak wszystkie rozwijały się podobnie i miały
jednakową orientację. Działo się tak dzięki ich specyficznej organizacji,
polegającej na przynależności poszczególnych klasztorów sióstr do prowincji
Braci Mniejszych i zależności jurysdykcyjnej od bernardyńskich prowincjałów.
Nie mając na początku od razu określonego kształtu życia zakonnego i
szczegółowych celów, dostosowywały się bernardynki do wymagań chwili. Była
potrzeba społeczna kształcenia dziewcząt – zajmowały się ich wychowaniem i
nauczaniem; była potrzeba pójścia z pomocą biednym i chorym – opiekowały się
nimi; trzeba było zatroszczyć się o świątynię – były ze swoją posługą,
zwłaszcza sporządzały szaty i paramenty liturgiczne. Głównym jednak zajęciem
była zawsze modlitwa: codzienne rozmyślanie, uczestniczenie w liturgii
eucharystycznej i chórowe odmawianie brewiarza kapłańskiego przez te siostry,
które umiały czytać i śpiewać po łacinie. A więc od początku skłaniały się ku
profilowi kontemplacyjnemu. Jednak przez ponad sto lat prowadziły życie
nieklauzurowe, za wyjątkiem jednego konwentu św. Agnieszki w Krakowie.
Klasztor i kościół św. Agnieszki został ufundowany w 1459 roku, był
pierwszym i do drugiej połowy XVI wieku jedynym klasztorem klauzurowym
bernardynek, dlatego czasem datę 1459 podaje się jako rok powstania Zakonu
Bernardynek. Jednak i konwent św. Agnieszki nie był w pełni
ukształtowany, ponieważ zakonnice w nim żyjące nie składały ślubu ubóstwa –
rzecz zaskakująca, przecież ubóstwo w duchowości franciszkańskiej stawia się
na czołowym miejscu. Silnym bodźcem,
który przyspieszył proces formowania się zakonu poprzez reformę
poszczególnych jego klasztorów, były uchwały Soboru Trydenckiego oraz
posoborowa bulla papieża Piusa V „Circa pastoralis officii” z 29.V.1566 roku,
zobowiązująca wszystkie klasztory żeńskie do wprowadzenia klauzury i ślubów
uroczystych. Reforma przebiegała powoli z trzech powodów: P w celu
zobowiązania zakonnic do życia w klauzurze, należało najpierw klasztory
sióstr wyposażyć we własne kościoły, a to wymagało ogromnych funduszy; nie zawsze
od razu udało się je zdobyć, P konsekwencją
uroczystego ślubu ubóstwa była niemożność posiadania przez zakonnice
jakichkolwiek indywidualnych majątków, tymczasem bernardynki często wywodziły
się z możnych rodzin i miały na swym koncie dobra majątkowe, z których nie
chciały rezygnować, P taka radykalna
zmiana stylu życia była dla wielu bernardynek barierą psychiczną nie do
pokonania; należało je stopniowo wprowadzić w nowy klimat przez organizowanie
dni skupienia z konferencjami przygotowującymi duchowo do nowych warunków
życia. Z końcem
XVI wieku zreformowano w pierwszej kolejności klasztory bernardynek w
miastach kustodialnych. W innych, jak na przykład w Łowiczu reforma miała
miejsce dopiero w drugiej połowie XVII wieku. Tylko te zakonnice, które złożyły
śluby uroczyste i zobowiązały się do życia w klauzurze, mogły sprawować
urzędy w klasztorze i przyjmować kandydatki do nowicjatu. Siostry, które nie
dostosowały się do reformy, nie miały tych praw. Jeżeli w którymś z
klasztorów cała wspólnota nie zdecydowała się na przyjęcie reformy, nie mogła
przyjmować nowych kandydatek i skazana była na wymarcie. Wiek
XVIII upłynął na utrwalaniu charakteru zakonu
bernardynek jako franciszkańskiego, klauzurowego i kontemplacyjnego.
Prowincjałowie bernardyńscy po ojcowsku wizytowali klasztory sióstr i dawali
wskazówki, zalecenia czy ustawy mające zapewnić jak najlepszy poziom życia w
klasztorach, nie tylko od strony warunków materialnych, ale przede wszystkim
od strony ascetycznej tj. życia wewnętrznego. Poza godzinami modlitw siostry
trudniły się pracami ręcznymi, głównie haftem kościelnym, lub wychowywaniem i
nauczaniem dziewcząt. Ta ostatnia funkcja była dużym zapotrzebowaniem
społecznym, gdyż nie było w tamtych czasach dla dziewcząt publicznych
szkół. Szybki rozwój klasztorów sprawił, że w 1772 roku, u schyłku
niepodległości, na terenie czterech prowincji bernardynów żyło w 23
klasztorach 580 bernardynek. Burze
dziejowe przełomu XVIII i XIX wieku zniszczyły więzi zakonu sióstr z
prowincjami Braci Mniejszych. Klasztory bernardynek zostały prawnie
uzależnione od terytorialnych władz tak kościelnych jak i świeckich. Te
ostatnie ingerowały mocno w sprawy klasztorów; zamykały nowicjaty, skazując
klasztory na wymarcie i kasatę. Okres zaborów przeżyły do końca zaledwie trzy
konwenty bernardynek – w Krakowie, Świętej Katarzynie i Wieluniu, a więź
jurysdykcyjna z Zakonem Braci Mniejszych przetrwała tylko w klasztorze
krakowskim. Po
odzyskaniu niepodległości w wieku XX Zakon Sióstr Bernardynek na nowo odrodził
się. Obecnie posiada dziewięć klasztorów w miejscowościach: Brzeziny,
Chęciny, Kraków, Łowicz, Łódź, Święta Katarzyna, Warta, Wieluń, Zakliczyn.
Żyje w nich około 200 sióstr. Klasztory te utworzyły w 1959 roku Federację
pod wezwaniem Niepokalanego Poczęcia NMP. Podstawą życia bernardynek jest
aktualnie „Reguła i życie Braci i Sióstr Trzeciego Zakonu Regularnego św.
Franciszka z Asyżu” zatwierdzona w nowej redakcji przez papieża Jana Pawła II
dnia 8 grudnia 1982 roku oraz „Konstytucje Generalne Mniszek Trzeciego Zakonu
Regularnego św. Franciszka z Asyżu zwanych w Polsce Bernardynkami”
zatwierdzone przez Stolicę Apostolską 13 czerwca 1989 roku. |
|
|